Pláč českých firem nad nedostatkem lidí

Cpou nám to deno denně. Do novin, televize a internetových deníků. Zprávy o tom, jak ČR nemá zaměstnance. Je období tzv. ekonomického boomu, firmy vyrábějí a také prodávají ostošest. Nejlepší na tom je, že celý boom je vždy postaven na dluzích. Firmy mají podnikatelské úvěry, aby mohly více vyrábět a spotřebitelé si více půjčují na své nakupovaní hovadin. A půjčují si, protože si myslí, jak je na  tom jejich firma dobře a nemají strach o své zaměstnání. Přitom úspěch jejich firmy stojí na tom, že si na výrobu bere úvěry. Takto funguje výrobní systém od začátku novověku. A vždy to skončilo krizí. Plus minus každých deset let nastane pokles. Někdy je mírnější, někdy větší (např. v 2008, kdy nastal velký pokles výroby, praskla hypo bublina v US apod.). Každopádně nikdo nedokáže přesně předpovědět, kdy si spotřebitelé řeknou:“mám dost, už nechci nakupovat“. Jakmile si tohle totiž řeknou, je konec. Bublina splaskne.

nedostatek zaměstnanců trápí většinu firem

České firmy si neustále stěžuji na nedostatek dobrých zaměstnanců. Bodejť by ne. Míra nezaměstnanosti je pod 5% a nižší už být v podstatě nemůže. Takto nízká nezaměstnanost je tzv. přirozená, kdy už nepracují jen ti, co pracovat nechtějí. Kromě různých sociálek sem ale patří i lidé, kteří se nechtějí za prací stěhovat.
Firmy skutečně nemají z čeho brát. Z těch co práci chtějí, zbyli už jen mladí vysokoškoláci z filozofických fakult, kteří si myslí, že jsou hogo fogo a do fabriky se jim nechce. A pak lidé se sníženou inteligencí a slabou zručností. Ti jsou bohužel pro firmy nepoužitelní. Na ostravsku se nedostatek řeší vozením lidí z příhraničí Polska. Jezdí tam celé autobusy. Jezdí k nám také hodně Slováků, Rumunů a Bulharů. Ale stále je to málo, protože ti už raději zamíří do Německa či Holandska. Německo neustále vykřikuje, že je nutné nabírat uprchlíky, které prázdná pracovní místa zaplní. Mají jich milión a pracuje zlomek. Takže ti situaci také nevytrhnou.

Řešením pro firmy je motivovat zaměstnance dobře placenými přesčasy a nenabírat nové. Vysvětlit pracovníkům, že takový boom nemusí trvat dlouho a mají teď možnost si vydělat více peněz na horší časy. Nábor nových lidí teď, povede k propouštění v budoucnu. A s odstupným se propouštění krutě prodraží..