Úvaha nad ztrátovými firmami

V poslední době je u nás stále více firem, které rostou obřím tempem, ale jsou hluboce zadlužené (tento trend je ovšem i zahraničí, tam to bude ještě horší). Nemyslím teď firmy typu EPH (Křetínský), která je zadlužena, tak nějak zdravě. Tzn. že nakupuje další firmy, které jsou ale samy o sobě ziskové (či se tomu blíží) a majetek je formou nových továren a elektráren, které mají svou skutečnou hodnotu (a poptávku po svých produktech – energii).

Já mám na mysli online společnosti, zabývající se prodejem koncovému zákazníkovi. Retail byznys je dnes neuvěřitelně pokřivený. Marže na produktech klesly na minimum, protože zkrátka vyrobit cokoli není problém. Vliv má samozřejmě i Asie, která nás zaplavuje mořem laciných cetek (oblečení, kuchyňské potřeby, už i nabýtek a vybavení domu..). U nás funguje několik velkých online firem, které rostou obřím tempem a jsou ve ztrátě každý rok, ale navíc zvyšují své dluhy. Typickým příkladem je gigant Mall a Zoot, které se z dluhů nevyhrabou snad nikdy. Přitom konkurenční Alza je v zisku a dluhy jsou úměrné růstu (působí již na 28 trzích). Další příklad ziskových projektů jsou Vivantis a Notino (bývalé Parfums). Tyto tři ziskové příklady jsou eshopy budované dlouhé roky od nuly, doslova z garáže. A jejich hospodaření tomu odpovídá. Nikdy se neúměrně nezadluží a stále mají dostatek hotovosti (tj. dobrý poměr mezi přijímanými penězi od zákazníků a výdaji ve formě nákupů od svých dodavatelů). Na rozdíl od toho jsou Mall a Zoot násilím protlačené značky, kde za pomoci obrovského balíku peněz sebraly kus trhu, ale ten pořád není schopen uživit. Zvláště Zoot na to asi nebude nejlépe, protože zvažují nabízet firemní dluhopisy nýmandům (tzn. nám obyčejným lidem). To u firem zpravidla značí vrchol zoufalství, kdy nejsou schopny získat peníze od banky.

Je asi otázkou času, kdy již nenajdou další ovce na dotování svých ztrátových byznysů a v té chvíli nedokážou splácet své závazky. Pak následuje insolvence a prodej. Podobně skončili levne-elektro nebo mt-nabytek.